Marcellinho

Marcellinho

Blognotes

Ik kreeg een gratis weblog bij mijn website ruimte.
Als oudere jongere een weblog beginnen, da's wel een uitdaging. Maar er is genoeg om over te schrijven, want de wereld staat nooit stil (en ik ook niet trouwens...) en daarnaast hoop ik dat er ergens in die wereld iemand is mijn verhalen dusdanig interessant vindt dat ik het niet helemaal voor niks doe. Want ik mag het wel leuk vinden om hier wat te schrijven zo nu en dan, een beetje interactie is zeer welkom, en helpt mij weer vooruit, want ook bloggen kun je volgens mij leren....misschien wordt het ooit nog eens wat. En die interactie kan via de commentaren in dit blog, via mijn website, email en via twitter. Leuk om nog eens van je te horen !
Marcellinho.


With my webspace came a free webblog.
Starting a blog as an elderly youngster, that's quite a challenge. But there's plenty to write about, because the world never stands still (and neither do I ....) so I hope that somewhere in that world, there is someone that thinks my stories are worth reading, so I'm not doing this for nothing.
I do like to write here occasionally, but some interaction is very welcome, and helps me to move forward, I think blogging is something you actually can learn.... someday it might even be worthwile reading for more than just my friends and family.
You can interact via the comments in this blog, through my website, email or via twitter. Nice to hear from you again!

Marcellinho.

De kosten gaan voor de baten uit

MarcellinhoPosted by marcellinho Mon, December 06, 2010 14:08:25

De luchtvaartwereld, en dan met name de commerciele burgerluchtvaart, blijft me verbazen. Daarom blijft het ook zo fascinerend om er in te werken. Je vindt elke dag weer zaken die je niet kunt verklaren maar die wel gemeengoed zijn of gemeengoed gaan worden. De ene keer gaat het om techniek. En soms gaat het om mensen. En een andere keer gaat het om kennis. Deze keer gaat het eigenlijk om een combinatie van deze 3 elementen.

Want neem nou eens als voorbeeld de verkoop van zakelijke vliegtickets. Daar kun je boeken over schrijven (en dat is ook al diverse malen gedaan natuurlijk). Een wereld op zich. Ziehier echter een verhaal dat zomaar uit de praktijk is gegrepen en waarvan ik niet begrijp dat het ueberhaupt speelt smiley.

De vliegticketwebsites schieten als paddestoelen uit de grond tegenwoordig. Elke zichzelf respecterende reisagent is tegenwoordig online vertegenwoordigd. En elke airline was dat al. En de techniek van die online vertegenwoordiging is machtig mooi. Zowel vanuit de verkoper als voor mij als klant is het werkelijk een vorm van gemak dient de mens. Want als ik met mijn bedrijf mijn vliegtickets bij een willekeurige website bestel, kan ik een profiel aan maken voor mijn reizigers, ik betaal de ticketprijs en vaak een fee om te mogen boeken en klaar is Kees, kind kan de was doen. Hoe lager die fee die ze berekenen voor je boeking, hoe aantrekkelijker voor de klant, zou je zeggen. So far so good..........smileysmiley

Maar niets is minder waar......... Er zijn momenten waarop je graag wat meer betaalt om wat minder te hoeven betalen. Dat klinkt wat raadselachtig en dat is het eigenlijk ook. Want stel dat ik meer dan eens per jaar op reis zou moeten. Dan kan ik al mijn tickets stuk voor stuk bij zo'n website bestellen. Dat kost een hoop tijd en energie en dus ook een hoop geld. Weliswaar niet 'direct out of the pocket money' maar toch...... Waarom zou ik die websites gebruiken als ik het ook gewoon kan laten doen? Er zijn nog steeds mogelijkheden om mijn zakelijke vliegtickets te boeken bij een TMC (travel management company). Daar betaal ik een zeker bedrag aan fee, veelal ietwat hoger dan bij zo'n travelwebsite, maar dan kijken de consultants 'handmatig' nog naar mijn boeking. Ze komen met goedkopere alternatieven, soms met handmatig berekende oplossingen en tariefsconstructies die zo'n website uit zichzelf nooit zou hebben gegeven. Dus kort gezegd: het boeken van vliegtickets blijft nog steeds mensenwerk, al willen vele gevestigde namen wel eens iets anders doen geloven. Als het beter of slimmer kan, hoor je dat van zo'n website niet, maar bij zo'n travel management company melden ze dat wel en bespaar ik meestal een veelvoud van de hogere fee die ik op zo'n moment betaal. De kosten gaan voor de baten uit zogezegd. So far so good........smiley

Wereldwijd zorgt IATA (da's de club van airlines waar het merendeel van de wereldwijd vliegende zgn legacy airlines, lees reguliere luchtvaartmaatschappijen, bij zijn aangesloten) voor de opleidingseisen van travel consultants. Per land is dat uitbesteed aan airlines en opleidingsinstituten. En aangezien de huidige tarieven opleidingen niet meer voldoen aan de eisen van nu, worden deze opleidingen momenteel opnieuw ingericht. Je zou denken dat het daar beter van wordt, en eigenlijk is dat ook zo, de opleidingen worden beter afgestemd op de praktijk, en aangezien in de praktijk steeds meer geautomatiseerd wordt, worden ook de opleidingen daarop afgestemd. Wederom: So far so good zou je zeggen.........smiley

Maar wat betekent dat voor mij als klant? Want, de opzet van die opleidingen wordt structureel anders dan nu het geval is. De consultants leren niet meer de ins en outs van tarieven, regels, ingewikkelde tariefsconstructies e.d., tenminste niet meer in die mate als dat vroeger het geval was. Mensen met echt goede tarievenkennis lijken een uitstervend ras te worden. Want nee, ze leren hoe de systemen werken waar ze mee werken en hoe ze die systemen kunnen laten doen waar ze voor ontworpen zijn: boekingen maken en standaard tariefsregels toepassen. De tarievenkennis wordt niet meer basis, maar het toepassen van techniek wordt basis.

Betekent dat kort gezegd dat de kwaliteit van de travel consultant er voor mij als klant niet beter van gaat worden ? Ik ben niet gebaat bij een efficiente toepassing van de techniek, ik wil een goed advies en efficiente besteding van mijn reisbudget. Ik wil een gedegen onderbouwde reismanagement oplossing voor mijn zakelijke reiskosten. Want ik weet dat er veel voordeel te halen is bij slim berekenen van ticketprijzen. Het maken van slimme tariefsconstructies en het bewust kiezen van bepaalde vluchten met inzicht in de slim te gebruiken tarievenregels en te vermijden prijsopdrijvingsmechanismes is geld waard, veel geld waard zelfs. Daarvoor betaal ik als klant liever een beetje meer fee, dan de gevolgen te moeten ondergaan van het verleggen van de focus van de opleidingen. smiley

Het lijkt er dus op dat er werk aan de winkel is. Aanvullende opleidingen worden een must, liefst door gedegen, ervaren consultants die nog weten wat een HIP is, mensen die nog het verschil kennen tussen mijlen- en routetarieven, mensen die nog weten waarom een stop niet een stopover is, en mensen die nog weten dat een circletrip uit retourtarieven bestaat, maar die ook kunnen uitleggen dat gebruik van retourtarieven niet altijd tot een retour tariefsconstructie hoeft te leiden, mensen die de weg weten in yieldmanagement systematieken en marktmechanismen in de vliegtarievenwereld.

Dat betekent echter dat de kosten voor de baten uitgaan, met andere woorden: De kosten van een goed reisadvies gaan voor de baten van een efficient reiskostenmanagement uit. Het is alleen zaak dat er niet uit het oog wordt verloren dat de klant het verdient, dat het advies waarvoor hij zijn fee betaalt, die fee uiteindelijk ook daadwerkelijk waard is ! smiley

Marcellinho

  • Comments(0)//weblog.marcellinho.nl/#post17